קוראים

חברים כותבים:

יום חמישי, 27 באוגוסט 2015

ברשומה זה אעבור על כל הגאדג'טים החשובים, אתן טיפים בנושאים שונים, כולל תפריטים של קטגוריות, מעקב אחרי בלוגים, הוספה של הודעות דחופות ולוגו. 


1. סמל אהוב (favicon):

אחד הדברים הקטנים והמגניבים של הבלוג הוא "סמל אהוב" (favicon):


עיצוב=>פריסה=>סמל אהוב 

למה הוא משמש? ברוב הגאדג'טים עליהם אדבר בשיעור זה, יופיע הסמל האהוב שלנו. הוא יופיע ליד שם הבלוג שלנו כאשר בלוגר אחר יוסיף אותנו לרשימת הבלוגים שהוא קורא; הוא יופיע ברשימת הקוראים בבלוג אליו נרשם; הוא יופיע על הלשונית של הדפדפן כאשר מישהו יפתח את הבלוג שלנו; הוא יופיע בגאדג'ט "תגובות אחרונות באתר" ליד תגובתנו; והוא יופיע ברשימת הקישורים אם יקשרו אלינו. "סמל אהוב" הוא הלוגו של הבלוג. 


בצילום מסך שלעיל אנו רואים את הלוגו של הבלוג כפי שהוא מופיע על הלשונית של הדפדפן. בעמודה אנחנו רואים את הבלוגים שקוראים את הבלוג שלי. שניים מהם צירפו לבלוג שלהם לוגו, השלישי לא צירף ולכן הוא מופיע כצללית חשוכה מסרטי היצ'קוק. 


נצרף את הלוגו שלנו בלחיצה על "ערוך" בגאדג'ט של הסמל. ייפתח מסך בו נתבקש לבחור את הסמל האהוב מהמחשב. הסמל צריך להיות קטן מ- 100KB ומרובע. אחרי שנבחר את הסמל ונשמור את השינויים, החלון ייסגר. עכשיו לבלוג שלנו יש לוגו. 


2. גאדג'ט "קוראים"

בגאדג'ט "קוראים" מופיעים הסמלילים (המילה העברית ל"לוגו") של כל הבלוגים שקוראים אותנו. מצד אחד הוא מספר לקורא החדש שהתכנים שלנו מעניינים ולכן כדאי לו להצטרף אל הקוראים הרבים שמתעניינים בהם; מצד שני הוא מאפשר לו להירשם לבלוג שלנו בלחיצה על הכפתור "הצטרף לאתר זה", ופוטר אותו מלעבור את הדרך הארוכה והמסורבלת אותה אסביר בסעיף הבא. לתשומת לבכם: הפונקציה "הצטרף לאתר זה" זמינה רק לבעלי בלוג ב- Blogger. קוראים חיצוניים לא יכולים להשתמש בה ולכן לא יופיעו ברשימת הקוראים. 


עיצוב=>פריסה=>הוסף גאדג'ט

ייפתח לפנינו חלון עם מבחר הגאדג'טים. אנחנו נלחץ על "עוד גאדג'טים" בצדו השמאלי העליון ונקבל את העמוד הבא. בחלקו העליון של החלון נמצא את הגאדג'ט "קוראים". 


כאשר נלחץ על הסימן "+" שמופיע משמאלו, ייפתח חלון עיצוב של הגאדג'ט, כך:


אני תמיד מסמן את האופציה "השתמש בסגנונות ברירת מחדל של תבנית". כלומר, מאפשר למערכת לבחור את הצבעים בהתאם לצבעים הקיימים בתבנית. אבל אם נרצה להבליט את הגאדג'ט, נוכל לשנות את הפרמטרים שלו. בסיום העבודה נלחץ על "שמור" ועם הסמן של העכבר נגרור את הגאדג'ט למקום רצוי. נלחץ על "שמור סידור" בפינה השמאלית העליונה של המסך ועל "הצג בלוג" בפינה הימנית העליונה שלו. אנחנו יכולים לראות את הגאדג'ט בסרגל ובמיקום שקבענו. במקרה ואנחנו לא מרוצים מבחירות שעשינו, נוכל לערוך אותו ישירות מדף הבלוג דרך סמל "כלי-עריכה" שמופיע בפינה הימנית התחתונה של כל גאדג'ט, כך:


3. גאדג'ט "רשימת בלוגים" (Blogroll):

גאדג'ט רשימת בלוגים מציג את כל הבלוגים שאנחנו קוראים ומאפשר לנו ולאורחים שלנו ללחוץ על הקישורים שלהם ולבקר אותם. הבלוגים ברשימת בלוגים מחליפים את מיקומם בהתאם לתאריך ושעת פרסום. בלוג בו התפרסמה רשומה לאחרונה יהיה למעלה ברשימה, בלוג שהרשומה האחרונה שלו פורסמה לפני כן, יופיע תחתיו. 

3(א). הוספה לרשימת קריאה

כדי להוסיף בלוג לרשימת קריאה, נרשם אליו דרך הגאדג'ט "קוראים" שמופיע באחד מהסרגלים שלו. אם בעליו לא הוסיף את הגאדג'ט, לא מגיע לו להופיע ברשימה... סתם! אם הוא לא הוסיף את הגאדג'ט, נעיר לו על כך ונפנה אותו לשיעור הנוכחי. ובינתיים נעתיק את הכתובת של הבלוג. כדי להעתיק את כתובת הבלוג, נוודא שאנחנו נמצאים בדף הבית של הבלוג ולא באחת מהרשומות שמופיעות בו. ניכנס לבלוג שלנו.

עיצוב=>הבלוגים שלי (בכתום וגדול בצדו העליון הימני של המסך)=>רשימת קריאה


(1) הצג את רשימת הקריאה; (2) מספר הקוראים של הבלוג הזה. ראינו אותם קודם בסעיף "גאדג'ט קוראים"; (3) עמודה שכוללת את כל הבלוגים שנמצאים במעקב שלנו; (4) רשומות מכל הבלוגים שבמעקב לפי סדר כרונולוגי עפ"י תאריך ושעת פרסום. (5) הוסף בלוג לרשימת קריאה.

אם נרצה לראות את הרשומות מבלוג ספיצי, נלחץ על שמו בעמודה (3). כדי לחזור ולראות את הרשומות האחרונות מכל הבלוגים שבמעקב, נלחץ על הכיתוב "כל הבלוגים" שבראש העמודה. 

אנחנו נלחץ על "הוסף" (5). ייפתח חלון בו נתבקש לציין את הקישור של הבלוג אותו אנו מעוניינים להוסיף לרשימת הקריאה, כך:


בשורה "הוסף" נציין את הכתובת של הבלוג שאנחנו מעוניינים להוסיף לרשימה שלנו, ותחתיו נבחר את האופן בו אנחנו רוצים לעקוב אחרי הבלוג. אנחנו יכולים לעקוב אחריו באופן ציבורי או באופן אנונימי. עוקבים באופן אנונימי לא יופיעו ברשימת העוקבים (המקום בו אצלי מצוינים 3 עוקבים), לא יופיעו בגאדג'ט "קוראים" ובעל הבלוג לא יידע על המעקב. נלחץ על "קרא", המערכת תיידע אותנו שהיא עובדת. בסיום העבודה הבלוג החדש יתווסף לרשימת הקריאה והרשומות שלו יופיעו ברשימה של הרשומות לפי סדר כרונולוגי.

שימו לב שלא ניתן להוסיף בדרך זו אתרים (כמו דף הבית של גוגל+) ובלוגים שאינם מתקשרים עם הפלטפורמה של Blogger. את אלה נוסיף בהמשך, ישירות לתוך הגאדג'ט. 

3(ב). ביטול מעקב

כדי לבטל מעקב אחרי בלוג ולמחוק אותו מרשימת הקריאה, ניכנס לבלוג אחריו אנחנו מעוניינים להפסיק לעקוב ונמצא את הגאדג'ט "קוראים". אם על הגאדג'ט מופיע הכיתוב: "אתה כבר חבר רשום? כניסה", נלחץ על "כניסה"'. בחלון שייפתח נציין שאנחנו רשומים דרך גוגל, ונמלא (אם נתבקש) את הסיסמא של גוגל+ שלנו, כך:


החלון ייסגר ועל הגאדג'ט יופיע הכיתוב: "אפשרויות". נלחץ עליו ונבחר ב"הגדרות אתר", כך:


בחלון שייפתח  נבחר "בטל את המנוי לאתר זה". כך:


שימו לב לאפשרות: "אתרים שהצטרפת אליהם", שמופיעה בצידו הימני של המסך. אופציה זו מאפשרת לנו למחוק מרשימת הקריאה שלנו את כל הבלוגים אליהם נרשמנו, גם את אלה שצירפו את  הגאדג'ט "קוראים" לבלוג שלהם וגם את אלה שלא:


לחילופין, ניתן לבטל את המעקב אחרי בלוגים דרך רשימת קריאה: 

עיצוב=>הבלוגים שלי (בכתום וגדול בצדו העליון הימני של המסך)=>רשימת קריאה=>גלגל הגדרות


עם הלחיצה על גלגל ההגדרות ייפתח חלון שיכלול את כל הבלוגים המופיעים ברשימת הקריאה שלנו. בחלון זה נוכל למחוק אותם מהרשימה (כלומר, להפסיק לעקוב אחריהם) או לשנות את אופן המעקב מציבורי לאנונימי ולהפך. בנוסף, נוכל להוסיף בלוגים חדשים למעקב:


3(ג) הוספה של גאדג'ט "רשימת בלוגים" (Blogroll)

את הגאדג'טים "רשימת בלוגים", נוסיף במסך פריסה. 

עיצוב=>פריסה=>הוסף גאדג'ט

נגלול את פס הגלילה בחלון של הגאדג'טים עד לאמצע לערך, שם נמצא את הגאדג'ט "רשימת בלוגים", כך:



נלחץ על הסימן "+" בצדו שמאלי של הגאדג'ט. לפנינו ייפתח חלון אפשרויות של הגאדג'ט:



(1) נבחר את הכותרת של הגאדג'ט; (2) נגדיר את אופן המיון של הבלוגים שבמעקב. אני ממליץ על מיון לפי תאריך עדכון כדי שנוכל לעקוב אחרי רשומות חדשות בבלוגים שבמעקב, ישירות מהבלוג שלנו; (3) מספר הבלוגים שיופיעו ברשימה; (4) הוסף לרשימה.

בנוסף לשם הבלוג, נוכל לבחור להציג את הלוגו שלו, את הכותרת של הרשומה האחרונה, חלק מהרשומה האחרונה, תמונה אם הרשומה כוללת אחת, ותאריך עדכון אחרון. אני תמיד מוסיף לוגו (קליט בעין), כותרת של הרשומה ותאריך עדכון, כדי להקל על עצמי את המעקב אחרי הרשומות החדשות בבלוגים של חבריי, אך נמנע מלהוסיף חלק מהרשומה כי הוא מיותר. 

נלחץ על "הוסף לרשימה" (4). במסך שייפתח נוסיף את הקישור לבלוג אחריו אנחנו רוצים לעקוב. אופציה זו נועדה להציג אתרים שאינם מתקשרים עם הפלטפורמה של Blogger ולא ניתן להוסיף אותם דרך רשימת קריאה. אל תתפתו להוסיף בדרך זו בלוגים. כי אם הגאדג'ט יימחק, רשימת הבלוגים תימחק עמו. כך:



לאחר שנוסיף את הקישור במקום המיועד, נלחץ על "הוסף". החלונית הקטנה תסגר והבלוג יופיע ברשימה שבחלון הגדול תחת הכיתוב: "הפריטים הבאים יוצגו ברשימת הבלוגים שלך". אנחנו נשמור את החלון, והוא ייסגר. 

כדי להציג בלוגים שרשומים ברשימת הקריאה שלנו, נשתמש באופציה "בלוגים שאני קורא בקביעות". נפתח את הגאדג'ט, נלחץ על "הוסף לרשימה" (4). לפנינו תיפתח החלונית הקטנה. נסמן את ה"בלוגים שאני קורא בקביעות" והרשימה עם הבלוגים אליהם נרשמנו תופיע על המסך. אם הרשימה ארוכה, נוכל להשתמש בפס גלילה כדי לראותה במלואה. נסמן את כל הבלוגים או את חלקם ב- "V":



נלחץ על "הוסף". החלונית הקטנה תיסגר ובחלון הגדול יופיעו הבלוגים שסימנו. אם טעינו, נוכל למחוק אותם מכאן ישירות או להוסיף בלוגים ששכחנו בלחיצה על "הוסף לרשימה". כמו כן, נוכל לשנות את שמו המקורי של הבלוג (למשל, לשמו של בעל הבלוג): 



בסיום העבודה לא נשכח לשמור את השינויים שערכנו בלחיצה על הכפתור "שמור" והחלון ייסגר. נגרור את הגאדג'ט עם הסמן של העכבר למיקום רצוי בסרגלים. נלחץ על "שמור סידור" בצדו השמאלי העליון של המסך ועל "הצג בלוג" בצידו הימני העליון. בכל פעם שנוסיף בלוג חדש לרשימת קריאה, הוא יופיע ברשימה של הגאדג'ט. נוכל להוסיף אותו ישירות מהבלוג בעזרת "כלי עריכה" (ר' 2. גאדג'ט "קוראים"). נפתח את הגאדג'ט, נלחץ על "הוסף לרשימה", נסמן "בלוגים שאני קורא בקביעות", נסמן ב- "V" את הבלוג החדש שהוספנו למעקב, ונשמור. הבלוג יצטרף לקודמיו ויופיע ברשימה. 

4. הגאדג'טים הנוספים 

גאדג'טים חשובים נוספים הם:

(1) ארכיון: הגאדג'ט מציג את הארכיון של הבלוג. נוכל לבחור את אופן ההצגה של הארכיון ואת הפורמט של התאריך. נוכל להגדיר אם הרשימה תופיע בצירוף כותרת והאם תתחיל מהרשומה הישנה אל החדשה או להפך. כמו גם נוכל להגדיר את התדירות של הארכיון (חודשי, שבועי או יומי). 



(2) תוויות: הגאדג'ט מציג את כל התוויות של הרשומות. נוכל להגדיר שיוצגו בעמודה או בענן; שליד כל תווית יצוין מספר הרשומות אליהן היא משתייכת; שיוצגו כל התוויות או רק אלה, בהן נבחר ידנית (תיפתח רשימה של כל התוויות, מהן נוכל לבחור את התוויות להצגה); ושהמיון של התוויות יהיה לפי סדר אלפביתי או לפי תדירות. אם אינכם מכינים גאדג'ט "קטגוריות", עליו אסביר בהמשך, אני ממליץ לסמן בגאדג'ט "תוויות" את "כל התוויות" ולא את ה"תוויות שנבחרו", וזאת כדי להימנע מן הצורך לערוך אותו בכל פעם שנגדיר תווית חדשה.  



(3) טקסט: הגאדג'ט תומך בכלים לעריכת טקסט ומאפשר לפרסם טקסט קצר שיופיע בסרגל של הבלוג באופן קבוע.

(4) רשומות פופולריות: הגאדג'ט מאפשר להוסיף אל אחד הסרגלים בבלוג את הכותרות ואת התחילתן של הרשומות שזכו במספר הכי גדול של לייקים וביקורים. את מספר הרשומות נוכל לקבוע בעצמנו, כמו כן נוכל להגביל את הרשומות המוצגות לתקופה מסוימת (רשומות פופולריות מ- 7 ימים אחרונים או מ- 30 ימים אחרונים). וגם נוכל לקבוע אם להציג כותרת בלבד או להוסיף אליה תמונה ממוזערת ו/או קטע מטקסט של הרשומה. 



(5) רשימה: הגאדג'ט מציג רשימה לבחירתנו, כגון: רשימת מכולת, רשימה של ספרים, רשימה של דברים לעשות החודש, רשימה של אנשים שאנחנו אוהבים, רשימה של בעלי חיים שהיו לנו, רשימה של שמות הכי מגניבים לבנים לקראת לידתו של הרך, וכדומה. נוכל לערוך את פריטי הרשימה (Edit) ולהסיר ממנה פריטים (Delete). אם נבחר לא למיין אותה, נוכל לשנות את מיקום הפריטים בעזרת החצים שנמצאים בסוף שורה של כל פריט.  



כל חמשת הגאדג'טים נמצאים בעמוד הראשון בתפריט הגאדג'טים. 

5. גאדג'ט רשימת קישורים

אחד הגאדג'ט היותר שימושיים, הינו גאדג'ט הקישורים. אנחנו יכולים לבנות בעזרתו רשימה של ספרי קריאה ולקשר כ"א מהספרים לתקצירים; רשימה של שירים שאנחנו אוהבים; רשימה של קישורים אל אתרים חשובים ועוד. 

עיצוב=>פריסה=>הוסף גאדג'ט=>רשימת קישורים=>+



אחרי שנלחץ על הסימן "+" ייפתח חלון ההגדרות של הגאדג'ט:



הכותרת אינה חובה. נוסיף את הקישור ואת שמו של האתר, ונלחץ על "הוסף קישור". שם של האתר שהוספנו יופיע ברשימה למטה (בכחול). אם בשורת ה"מיון" השארנו את הגדרת ברירת המחדל "אל תמיין", נוכל לשנות את מיקום הקישורים ברשימה ע"י החיצים שסומנו באליפסה. בסוף שורה של כל אחד משמות האתרים, מופיעות האופציה למחוק Delete ואופציית העריכה Edit. בואו נערוך את אחד הקישורים:


לחצנו על Edit כדי לקבל את חלון העריכה של הקישור. בסיום העריכה של הקישור נלחץ על Save. כאשר נסיים, לא נשכח ללחוץ על "שמור" בתחתית חלון ההגדרות של הגאדג'ט והחלון ייסגר. נגרור את הגאדג'ט עם הסמן של העכבר למיקום שנוח לנו באחד הסרגלים. נלחץ על "שמור סידור" בצידו השמאלי העליון של המסך ועל "הצג בלוג" בצדו הימני העליון. בסרגל צידי הגאדג'ט ייראה כך:



במקרה הצורך, נערוך את הגאדג'ט ישירות בבלוג, מבלי להיכנס למסך הפריסה, ע"י לחיצה על הסמל של כלי-העריכה, אותו סימנתי עם החץ. 

6. בניה של תפריט קטגוריות

את הקטגוריות נרשום כפי שאנחנו רושמים תוויות. לדוגמה, את הרשומה הבאה ארצה להכניס לקטגוריה "תועבה", וכך חמש רשומות נוספות:



אחרי שנסיים לעדכן את הרשומות בקטגוריות שלהן, נתקין גאדג'ט "תוויות" נוסף. הגאדג'ט הנוסף לא יציג רשימה של תוויות, הוא יציג רשימה של קטגוריות. נפתח את הגאדג'ט ונגדיר אותו כך:




נלחץ על "תוויות שנבחרו" ואח"כ על "עריכה". בחלקו התחתון של חלון הגאדג'ט תיפתח רשימה של כל התוויות שלנו. נבטל את הסימונים בכולן, פרט לאלה שהגדרנו כקטגוריות. במקרה שלי התוויות "אנג'לינה", "כשהכרנו" ו"תועבה", הן לא תוויות, אלא קטגוריות. נגדיר מיון אלפביתי, תצוגה כרשימה ונסמן ב- "V" את הכיתוב: הצג מספר רשומות בכל תווית. כמובן, אתם יכולים לבחור תצוגה אחרת. לא נשכח לשמור את השינויים. 

אחרי שנסיים עם הקטגוריות, נעבור לגאדג'ט "תוויות" ונגדיר אותו הפוך ממה שהגדרנו את הקטגוריות: נסיר את הסימון מכל הקטגוריות ונשאיר את הסימון אך ורק בתוויות:



לא נשכח ללחוץ על "שמור" בסיום העבודה. בגאדג'ט "תוויות" שיניתי גם את אופן התצוגה. התוויות שלי אינן מופיעות ברשימה, אלא בענן, כלומר בשורה אחת, והן מוגדרות להופיע לפי תדירות ולא בסדר אלפביתי. כך שני הגאדג'טים נראים יחד:



בכל פעם שנוסיף לרשומה קטגוריה חדשה, נסמן את הקטגוריה ב- "V" בגאדג'ט הקטגוריות כדי שיידע להציג אותה; ובכל פעם שנוסיף תווית חדשה, נסמן אותה ב- "V" בגאדג'ט התוויות. הרשומות, כמובן, יתווספו אוטומטית ונוכל לראות אותן בלחיצה על הכותרת של הקטגוריה או התווית. גם אם לכאורה נדמה שמדובר בהרבה עבודה, אין זה כך, כי כמות התוויות והקטגוריות אינה אינסופית. עם הזמן ייבנה מאגר התוויות והקטגוריות והשינויים הידניים אותם נאלץ לבצע יהיו ספורים, אם בכלל. 

7. גאדג'ט בראש רשומה

לפעמים אנחנו רוצים ליידע את הקוראים שלנו במשהו חשוב ובין כל הגאדג'טים שמופיעים בסרגלים, ה"חשוב" הזה ייבלע ויעלם. במקרה כזה נוסיף גאדג'ט עם טקסט או עם קישור מעל הישומון "פרסומי בלוגים" והוא יופיע בראש כל פוסט ובראש עמוד הבית, כך:

עיצוב=>פריסה=>הוסף גאדג'ט (מעל הישומון)=>טקסט (או כל גאדג'ט אחר)



כך ייראה הגאדג'ט של טקסט כשהקורא יפתח את אחת מהרשומות בבלוג:



להיום סיימנו. אני מקווה שהשיעור הזה הועיל לכם לפחות קצת. אין לי ספק שהבנתם הכל, הוא לא היה קשה, רק ארוך. ואם לא, אם בכ"ז הייתי לא ברור או פספסתי דבר-מה, תפנו אלי בבקשה. אני למעלה מאשמח לעזור ולהסביר.